Vanliga frågor

Uppdaterad: 2021-11-15 16:04:37

Vad är en normal elförbrukning?

För en lägenhet är den genomsnittliga elförbrukningen ca 2 200 kWh/år. För en villa utan uppvärmning är den ca 7 000 kWh/år. En villa med direktverkande el förbrukar i genomsnitt ca 20 000 - 25 000 kWh/år.

Du vet väl om att du kan se din förbrukning på Mina sidor. 

Vad är en normal vattenförbrukning?

Vi brukar säga ca 50 kubikmeter/person/år. En villa förbrukar i genomsnitt ca 130 – 170 kubikmeter/år. 

Vad är en normal fjärr-/närvärmeförbrukning?

En villa förbrukar i genomsnitt ca 15 – 20 MWh/år. Räkna med ca 130 – 200 kWh/år och kvadratmeter (1 MWh = 1_000 kWh) för uppvärmning.

Hur mycket kostar 1 kWh el, med alla avgifter?

Om man bara räknar de rörliga avgifterna (energiavgift, energiskatt, överföringsavgift) så kan du räkna med ca 1:40 kr/kWh. Om man räknar in även de fasta avgifterna (årsavgift, abonnemangsavgift) så kan du räkna med ca 2:30 kr/kWh för en lägenhet och för en villa utan uppvärmning. För en villa med direktverkande el ca 1:60 kr/kWh.

Vad är det för uppsägningstid på mitt elavtal?

Om du har avtal om Vårflodsel och du säger upp det senast 15 februari, så löper det till 30 juni. Har du avtal om rörligt pris så är det tre månaders uppsägningstid (ingen uppsägningstid om du byter till annat avtal hos oss). Om du är avtalslös har du ingen uppsägningstid.

Jag vill slippa pappersfakturor, vad finns för alternativ?

Hos oss kan du välja att få din faktura som e-faktura, via Kivra eller via e-post.  För företag kan du även få fakturan via Svefaktura. Läs mer om våra fakturaalternativ här.

Jag har tappat bort min faktura, hur får jag tag på en kopia?

Logga in på mina sidor, där hittar du alla dina tidigare fakturor. 

Vad kostar varmvattnet om jag tar ett bad?

Det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad. Om man antar att vattnet värms från 7 till 40 grader och badkaret rymmer 300 liter så går det alltså åt 11,48 kWh. Själva vattnet kostar ungefär 10 kr om du är ansluten till vårt vatten- och avloppsnät.

När töms min soptunna?

Information om soptömning hittar du på Mina sidor

Vad gör jag om min soptunna inte tömdes?

Låt din tunna stå framme. Vänta till dagen efter din ordinarie tömningsdag och felanmäl till oss om den fortfarande inte är tömd. Se "Kontakt" ovan.

Följ oss på facebook för att se eventuell aktuell driftstörning. 

Jag har fått en kreditfaktura. Vad gör jag?

Du kan välja på att få pengarna utbetalda till ett bankkonto eller ha dem innestående till kommande fakturor. Hör av dig till oss så att vi vet hur du vill göra. Se "Kontakt" ovan.

Återvinningsstationerna är fulla, när töms dessa?

Dessa sköts inte av Vimmerby Energi & Miljö. Ta kontakt med FTI AB eller gör en felanmälan direkt på deras hemsida

Mina matavfallspåsar är slut, hur får jag tag på flera?

Matavfallspåsar kan du hämta utanför vår entré på Förrådsgatan 2 vardagar kl 7:00-16:00 och på Återvinningscentralen under deras öppettider. För att få påsar av sopbilen, kläm fast en påse i locket så ska chauffören lägga påsarna i kärlet, facket för tidningar. Sopbilarna har dock ett begränsat antal påsar med sig i bilen.

Köper ni in solenergi?

Ja, men du måste ha elhandelsavtal för konsumtionen hos oss. 

Vad kostar de olika renhållningsabonnemangen?

Informationen hittar du på avgifter för renhållning.

Jag ska flytta, vad behöver jag göra?

Både när det gäller att flytta från en bostad eller flytta till nytt boende ska man anmäla sin flytt i god tid. Det gäller även fritidshus som kanske bara nyttjas en del av året. Anmäl flytten via formulär för flyttanmälan eller kontakta oss på kundtjänst så hjälper vi dig. Mer information för dig som är nyinflyttad finns här.

Jag har tappat bort mitt lösenord till Mina sidor, hur får jag ett nytt?

Kontakta oss i kundtjänst så hjälper vi dig med ett nytt lösenord. Det går även att logga in med BankID.