Nyinflyttad?

Uppdaterad: 2023-11-10 13:47:32

När du flyttar är det en del praktikaliteter att hålla koll på. Flyttar du in i hyreslägenhet får du den mesta informationen via din hyresvärd. Som villaägare kan det vara desto mer att ta reda på, speciellt om du är ny i kommunen.

Återvinning och sophämtning

Återvinningscentralen, där du kan sortera i stort sett allt som inte ska slängas i soptunnan, ligger här.
Sophämtning sker i regel varannan vecka. Vilken dag som gäller för just ditt område får du reda på via kundtjänst eller vi denna länk. Under 2017 kommer vi att införa ett modernt system för hushållsavfall genom de så kallade fyrfackskärlen. Systemet med fyrfackskärl innebär att du kan sortera ut och få matavfall, förpackningar och tidningar hämtat hemma. Återvinningsstationer, där du kan sortera förpackningar och tidningar, hittar du här.

Avläsning av mätare

Flyttar du in i en villa kan det vara läge att rapportera in extra avläsningar av vattenmätaren till oss under en tid. Speciellt om du har anledning att tro att tidigare ägares vattenförbrukning skiljer sig från din. Vatten preliminärdebiteras efter förra ägarens vattenförbrukning vilket kan leda till stora skillnader vid avräkningen. Det vill säga, visar det sig vid avräkningen att du använt mer vatten än beräknat justeras det på fakturan och du får betala mellanskillnaden, och vice versa i det fall du använt mindre vatten än beräknat.

Vattenmätarställningen kan rapporteras in hur ofta du vill. Klicka här. Att läsa av vattenmätaren regelbundet är också ett enkelt sätt att upptäcka en eventuell vattenläcka. Så, för din egen skull - håll koll på din vattenmätare!
Övriga mätare (el och fjärrvärme) läses av med hjälp av fjärravläsning och det är på så sätt alltid faktiskt förbrukning som faktureras. 

Elavtal

När du flyttar faller i regel ditt befintliga elavtal. Flyttar du inom eller till Vimmerby tätort skickar vi ut information om ditt elpris samt ett förslag på elavtal inom någon vecka. Utanför tätorten, där vi inte äger elnätet, ska respektive nätägare (eon) informera. Var du än bor kan du alltid teckna elavtal med Vimmerby Energiförsäljning AB. Aktuella priser och avtalsformer hittar du här.

Kontakta oss

Är det något mer du funderar över finns vår kundtjänst på telefonnummer 010-356 93 00, e-post vimmerby.energi@vemab.se eller på Förrådsgatan 2 i Vimmerby. Du kan även använda vårt kontaktformulär för att lämna ett meddelande.