Återbetalning för utebliven sophämtning
Uppdaterad:
2025-01-14 07:34:46
Om du inte fått din soptunna tömd eller ditt latrinkärl hämtat på utsatt dag så ska du anmäla detta till oss snarast möjligt för att få felet åtgärdat. Anmälan sker på telefon 010-356 93 00 eller e-post vimmerby.energi@vemab.se.
Om anmälan har skett minst 5 arbetsdagar innan nästa ordinarie hämtning och avfallet trots detta inte har hämtats 4 arbetsdagar efter anmäld utebliven hämtning så kan du ansöka om återbetalning av renhållningsavgift enligt tabellen nedan.
Typ av hämtning |
Återbetalning per utebliven hämtning och behållare |
Kärl upp till 370 liter |
70 kr |
Kärl större än 370 liter |
90 kr |
Container 2-3 kbm |
450 kr |
Container 6-8 kbm |
900 kr |
Djupbehållare |
900 kr |
Latrin |
250 kr |
Om hämtningen inte kunnat utföras på grund av hinder som orsakats av fastighetsinnehavaren t.ex. att avfallet är felsorterat eller om avfallsbehållaren inte är utställd senast kl 06:00 på hämtningsdagen görs ingen återbetalning.
Ansökan om återbetalning sker på blanketten till höger. Du kan antingen skriva ut blanketten och skicka i ett kuvert eller fylla i den här och skicka via e-post. Adressen står på blanketten.
Ovanstående regler finns i renhållningstaxan för 2025, kapitel 3, som har beslutats av kommunfullmäktige.