Vimmerby Energi & Miljö AB

2024-11-20

Tack för ert förtroende - ni ger oss MVG

VEMAB har fått betyget Mycket Väl Godkänt i kundnöjdhet 2024.
40 jämförbara energibolag runt om i landet har undersökts och vi placerar oss i år på en hedrande tiondeplats, vilket är en placering bättre än mätningen 2022.

502 av våra 4 975 kunder har under september och oktober intervjuats om hur de uppfattar oss som leverantör. När mätningen nu är färdigställd visar det sig att Vemabs alla fem affärsområden får betyget MVG i kundnöjdhet.
Dessutom har vi förbättrat oss i fyra av fem placeringar, samt behållit en position sedan förra mätningen:

Vatten/Avlopp                             #2                       (2022: #3)
Renhållning                                 #4                       (2022: #5)
Elhandel                                       #11                     (2022: #17)
Elnät                                               #14                     (2022: #24)
Värme                                            #29                     (2022: #29)

- I en tid av tuffa utmaningar för branschen som helhet, med kraftiga prishöjningar inom flera områden, är det roligt att fyra av våra fem affärsområden förbättrar sina resultat. Under hösten har media granskat oss, och vi ser att det har påverkat kundernas bild något, vilket vi har full förståelse för. Vi jobbar hårt för att återvinna vårt förtroende och det här känns som ett steg i rätt riktning, säger Vemabs vd Olle Fogelin.

Det är Supportföretaget TMJ Group som vartannat år genomför kundundersökningen. Enligt höstens mätning så förbättrar vi vår kundnöjdhetsnivå från förra mätningen. På en skala från 0–100 hamnar Vemabs kundnöjdhetsindex på 78,37. Det är +1,12 enheter högre än energibolagsindex i landet.

Kundnöjdhetsindex berör frågeområden som bemötande, kompetens, tydlighet, tillgänglighet, leveranssäkerhet, info/hjälp vid störning/avbrott och prisvärdhet. Där får vi höga betyg inom leveranssäkerhet (4,55) bemötande (4,51) och tydlighet (4,37), där högsta betyg är 5. Resultatet är dock sämre när det gäller prisvärdheten, där betyget endast blev 3,33.

- Det är lätt att förstå att våra kunder är besvikna med det senaste årets kraftiga höjning av framför allt fjärrvärmetaxan. I år blir ju höjningen endast fem procent, men det är ändå högst kännbart för kunderna. Tyvärr är just det området svårt för oss att göra något åt, eftersom hela branschen har drabbats av ökade bränslekostnader som påverkar priset, säger marknadschef Carolina Edgren.

Ett annat område där kunderna inte är lika nöjda är information vid störningar. Där får Vemab ett lägre värde i år (3,99) jämfört med 2022 (4,15). Kritik som framkommer är bland annat att informationen är långsam vid avbrott och att hemsidan uppdateras för sent. Synpunkter som vi tar till oss och har börjat jobba med.

- Våra kunder ställer högre krav idag än tidigare på träffsäker och snabb uppdaterad information kring driftstörningar. Här behöver vi göra ett bättre jobb. Ambitionen nu är att få högre betyg vid nästa mätning, vilket jag tror är realistiskt. Det är ju tack vare våra medarbetare som vi har fått MVG, säger vd Olle Fogelin.

 

Fakta Nöjd Kund Index
502 av Vemabs 4 975 kunder har under oktober och september intervjuats om hur de uppfattar Vemab som leverantör. 89 procent av dem var privatkunder och 11 procent företagskunder. Svarsfrekvensen låg på 71 procent, vilket anses högt.

Vemab förbättrar sin kundnöjdhetsnivå från den tidigare mätningen 2022: På en skala från 0–100 hamnar Vemabs kundnöjdhetsindex på 78,37. Det är +2,68 enheter högre än vid mätningen 2022, då resultatet landade på 75,69. Vemab ligger +1.12 enheter högre än energibolagsindex, där 40 jämförbara elbolag ingår, som ligger på 77,25. Vemab rankas därmed som nummer 10 i landet av jämförbara bolag.

Det är Supportföretaget TMJ Group som regelbundet genomför kundnöjdhets- och medarbetarundersökningar inom energibranschens samtliga affärsområden. Totalt anlitar cirka 90 energibolag i Sverige regelbundet Supportföretagets mätningar. I Vemabs ranking på koncernnivå deltar ett 40-tal jämförbara energibolag som har minst fyra affärsområden i sin portfölj och ett koncessionsområde på elnät om minst 4 000 uttagspunkter.

Energibranschens affärsområden är Elnät, Elhandel, Fjärrvärme, Vatten/Avlopp, Avfallshantering/Renhållning, Stadsnät, Gata/Park, Fordonsgas och Bostäder/Lokaler.